Jan Akkerman

 

In Het Uur van de Wolf van de NPS de documentaire Jan Akkerman, portret met gitaar, waarin de levenslange liefde tussen Akkerman en zijn gitaar in beeld wordt gebracht.
 
Jan Akkerman werd in 1973 door het toonaangevende Britse muziekblad Melody Maker uitgeroepen tot de beste gitarist ter wereld. We zijn inmiddels meer dan dertig jaar verder. Hoe is het de gitarist vergaan in de rest van zijn turbulente leven? In 2006, het jaar dat Akkerman 60 werd, heeft filmmaker Hans Hylkema hem een jaar lang gevolgd. Het heeft een biografische film opgeleverd, die duidelijk maakt dat Akkerman vooral het begrip 'vrijheid' hoog in het vaandel heeft staan. De film gaat over een muzikant die het verdomt zich in een hokje te laten duwen. Critici hebben zich het hoofd gebroken over de vraag of Akkerman nu pop-, rock- of jazzgitarist is, maar de gitarist zelf interesseert het niet. Experimenten is hij nooit uit de weg gegaan. Dat heeft een live- en platen-oeuvre opgeleverd, dat moeilijk onder één noemer te vangen is. Deze muzikale omnivoor speelt blues, muziek uit het repertoire van Django Reinhardt, klassiek getint werk en jazznummers van onder andere Miles Davis.

Muziek als drijvende kracht is de lijn die Hylkema aanbrengt in het leven van Akkerman. Het 'stukkie hout met zes touwtjes' vormt de basis van zijn bestaan, op alle niveaus. Vanaf het moment dat Akkerman begin jaren '60 met zijn bandje The Cellar Rockers in een radiotalentenjacht ontdekt wordt, gaat het hard met zijn muzikale carrière. The Hunters, Brainbox en Focus volgen elkaar in duizelingwekkend tempo op en symboliseren de bloei van de Nederrock van die tijd. De constante factor in deze bloei is gitarist Akkerman, die zijn hele leven blijft zoeken naar steeds weer andere uitdagingen.
 
Speciaal voor de film ging Jan Akkerman een nieuwe muzikale samenwerking aan: hij schreef bigband muziek en speelde samen met de talentvolle altsaxofonist Benjamin Herman en de New Cool Collective Big Band. In het doorbreken van grenzen tussen de verschillende muzikale genres hebben twee generaties elkaar gevonden.

Regie: Hans Hylkema
Producent: René Mendel / Interakt

Deze productie kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.